Het Goede Nieuws: Je Werkt Vanuit Huis… Het Slechte Nieuws: Je Werkt Vanuit Huis…

 

Jippie, de kogel is door de kerk!

Stel: je bent even helemaal klaar met je werk! Je hebt veel uren gedraaid en je kreeg veel te slecht betaald. Geen doorgroeimogelijkheden. Onveilig gevoel met betrekking tot de sfeer op de werkvloer. Ontevreden over je werktijden, omdat jij meer flexibiliteit nodig hebt. Geen waardering behalve een kerstpakket. 50 euro opslag waarvan de helft naar de Belastingdienst gaat. Minder uren gekregen ‘in verband met de situatie van het bedrijf’ – maar dat is nèt te weinig voor jouw persoonlijke situatie.

Wat je situatie ook is, er kunnen duizenden redenen zijn om te kiezen voor werken vanuit huis, al dan niet op parttime basis. Het kan ook zo maar zijn dat  binnen je huidige werksituatie je passie en ervaring niet tot hun volle recht komen. Redenen genoeg om voor jezelf te beginnen.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verzamelt hier nauwgezet cijfers over: meer dan 1 miljoen mensen in Nederland zijn zelfstandig. Hun leeftijd ligt tussen de 33 en 55 jaar. Meerderheid is man, maar vrouwen zijn behoorlijk in opkomst.

Maar goed, daar is dan het moment. Je hebt een besluit genomen. Je gaat niet meer voor de portemonnee en de agenda van een ander werken. Je wilt zelf de touwtjes in handen houden?

Gefeliciteerd! Een nieuw leven begint, vol met uitdagingen. Met ongekende hoogtes en diepe dalen. Maar het is wel van jou!

 

In mijn coachingsessies komen er steeds 10 thema’s naar voren die voor de meeste startende ondernemers een behoorlijke uitdaging zijn. In grote mate zijn deze topics verantwoordelijk voor het niet-slagen van 80% van alle ZZP-starters. En dat al binnen het eerste jaar van hun ondernemerschap. Er zijn er nog meer maar deze liggen in mijn vakgebied, en daarom wil ik ze graag voor je uitlichten.

Ontdek hier de 10 geheimen die jouw leven als ZZPer kunnen redden

  • Time management.

Een heel verwarrende en veel gebruikte term. Eigenlijk klopt die niet echt want tijd kun je niet managen. Tijd is er gewoon, en elke seconde die voorbij gaat, die is gewoon voorgoed weg. Je kunt tijd niet verschuiven, opsparen of hergebruiken. Een betere term  zou deze kunnen zijn: priority management. Zorg dat je precies weet hoeveel uren jij per week wilt besteden aan je werkzaamheden. Neem hierin ook je privéleven mee, want anders kom je in het gedrang. Hoeveel tijd heb je nodig voor huishouden? Vervoer kinderen? Werk? Administratie? Sociaal leven? Slaap, eten, sporten? Hoeveel uren kan en wil je exact besteden aan je nieuwe werkzaamheden? Op welke dagen/avonden/weekend wil je werken? Zet dit vast in je agenda! Vroeger, op school of op je werk, kreeg je een rooster voor je neus gezet, nu mag je er zelf eentje maken. Bekijk ook heel kritisch nutteloos bestede tijd zoals het kijken naar bepaalde tv-programma’s. Die kun je beter gebruiken voor zelfstudie of planning maken. Wat de meeste mensen opmerken als je op deze manier aan de slag gaat: je bent veel effectiever bezig en doet veel meer in de tijd die je ervoor hebt uitgetrokken. Nog inspiratie nodig? Kijk anders hier even… Top!

  • Discipline.

Wellicht heb je – net als ik vroeger – een hekel aan dit woord. Vroeger kregen we allemaal een schop wanneer we lui waren of rondhingen. We kregen straf of een ‘goed gesprek’ om ons weer in de flow te brengen. Hoe je daar ook tegenover staat, is eigenlijk niet zo interessant. Het enige verschil is dat je het nu uit jezelf moet halen. Wil je ’s morgens blijven liggen? Geen probleem, er kijkt toch niemand. Maar red je je met jezelf afgesproken taken dan nog? Houd altijd de vraag in je achterhoofd: brengt deze actie mij ook maar één stap dichter bij mijn doel? Ik reik altijd op de persoon afgestemde tips en trucjes aan om hier verder mee te kunnen. Doe je dit al? Top!

  • Structuur.

Eigenlijk is structuur een verlengstuk van priority management. Zorg dat je voor jouw individuele werkzaamheden een structuur hebt. Dat wil zeggen: een systeem dat jij zelf iedere keer weer opnieuw kunt toepassen. Hoe ga jij bijvoorbeeld voor nieuwe klanten zorgen? Wat is precies je aanpak en plan hierin, hoe voer je dat allemaal uit? Als je hier niets mee doet, dan raak je gegarandeerd klanten kwijt, maak je een potje van je administratie of van jouw opvolgsysteem. En één ding kan ik je wel vertellen: dat is niet alleen een van de grootste energievreters, maar het kost je bakken met geld. Ben je hier al mee bezig? Top!

 

  • Afleiding.

Dit is wel een dingetje. Kijk voor de grap eens een keer naar de hoeveelheid dagelijkse informatie, en via welke bronnen die binnen komt? E-mail, WhatsApp, Facebook, LinkedIn, telefoon of SMS? Wij zijn het tegenwoordig zo gewend om op elk moment bereikbaar en online te zijn, dat wij niet meer in de gaten hebben hoeveel energie dit vreet. Het zou zomaar kunnen, dat je net bezig bent met het maken van een plan, en er steeds informatie binnenkomt. Je stopt met schrijven, je reageert, en gaat weer verder met waar je gebleven was. Is dit herkenbaar? Het slokt enorm veel energie om de draad weer op te pakken en om iedere keer de switch te doen. Enne – heel eerlijk? Als je een paar uur later reageert, dan is dat in de meeste gevallen ook voldoende. Vroeger kregen we ook maar éen keer per dag post en dat werkte. Nu checken we 20 keer per dag de mailbox. Gaat het beter? Nee toch. Weg effectiviteit! Heb je deze valkuil al ontdekt? Telefoon op stil, notificaties uitzetten en heerlijk in de werkflow komen, wat een rust ? Doe je dit al? Top!

  • Doelen stellen.

In een andere blog heb ik uitvoerig met je gedeeld, waarom doelen stellen zó ongelofelijk belangrijk is. En toch schiet het er iedere keer weer bij in. Als je geen doelen stelt, dan kun je ook niets bereiken. Ook al gaat het om kleine dingetjes, zoals die ene brief die per se vandaag nog op de post moet. Geen doelen hebben, kost bakken met tijd, geld en energie. Bovendien is nagenoeg alles wat je doet, zinloos als je geen doel hebt. Is het stellen van doelen (korte en de lange(re) termijn) al een vaste gewoonte geworden van jou? Top!

  • Loop er netjes bij.

De meeste ZZP’ers, en met name degenen die vaak het huis niet uit hoeven, vinden het wel best om in een oud kloffie te werken. Mocht je administratie doen, of aan een website werken, dan kan dat natuurlijk prima. Maar als je met mensen contact hebt, wordt het een heel andere zaak. Voer je zoals ik, Skype-gesprekken? Moet je veel bellen? Dan zul je enorm verschil merken als je je netjes kleedt. Ja, lach maar. Jij denkt misschien ‘wat een onzin, niemand ziet mij toch’? Ik realiseer me echt wel; dat het raar klinkt, maar mensen horen aan de telefoon gewoon hoe je energie is. En jij voelt je gewoon ook heel anders. Het maakt echt uit of je in een trainingspak, je ochtendjas of in nette kleding loopt. Draag jij graag rokjes en hakjes als business vrouw? Doe die dan aan, maak je op, doe je haar netjes, ga voor die oorbellen die er mooi bij passen – op en top! Draag je graag een stropdas, een mooi overhemd of blouse, pantalon? Of een T-shirt met colbert en spijkerbroek waarin je je netjes en comfortabel voelt? Doe die dan aan, je zult merken dat het een wereld van verschil is. Bovendien neem je jezelf én je klant serieus als je gepast gekleed bent. ? Trouwens een geheime tip van een veel-beller: gebruik oortjes. Ik loop altijd bellend door het huis met oortjes zodat ik mijn handen vrij heb. Want ik praat ook met mijn handen. Ook mijn ademhaling  is daardoor veel vrijer en mijn gesprekken lopen soepeler. Probeer het eens uit. Een eyeopener kan ik je vertellen! Doe je dit al? Top!

  • Energie omhoog.

Vooral als ZZP’er ben je er enorm op aangewezen, om energiek en bekwaam over te komen. Heb je slecht geslapen, ruzie met je partner, voel je je een beetje ziek Dan hoort diegene die je aan de telefoon hebt dat ook. Zorg dus voor goede voeding (zie mijn eerdere blog over dit topic) vooral voldoende drinken, neem pauzes op zijn tijd (een wandelingetje bijvoorbeeld), Of begin de dag met een kleine work-out of doe 10 jumping jacks of dans op jouw favoriete hit door je huis. (Mijn favorieten op dit moment zijn Armin van Buuren, Coldplay, Queen en Dire Straits). Niemand ziet je, maar iedereen zal voelen dat je de juiste vibes hebt, in de juiste flow zit! Doe je dit al? Top!

  • Mindset.

Je werkt nu voor jezelf, niet voor een ander. Dat betekent ook dat je moet ontdekken hoe je je niet meer uit het veld laat slaan door dingen die niet gelijk lukken. Dat je moet leren om je er niets van aan te trekken als mensen jouw diensten of producten afwijzen. Ze wijzen niet jou zelf af, maar je dienst of product, dat is een wereld van verschil! Train en school jezelf meerdere keren per week door bijeenkomsten te bezoeken, passende boeken te lezen, een coach, een buddy groepje te raadplegen of motiverende video’s te kijken. Les Brown, Tony Robbins of Wayne Dyer zijn maar een paar voorbeelden. Ga in ieder geval af op je gevoel en kies degene die op dat moment het beste voor je voelt. Doe je dit al? Top!

  • Warrior houding.

Ikzelf struikelde in eerste instantie over een bepaalde term: do-or-die mentaliteit. Ondertussen sta ik er heel anders in en ik doe mijn best om iedere dag zelf weer de uitdaging aan te gaan, om ongemakkelijke taken toch te doen. Alsof het leven van mijn kinderen ervan af hangt! No matter what, laat je niet van je pad af brengen, blijf geloven in waar je naartoe wilt. Maar: ga nooit over lijken, wees nooit verbaal agressief, laat iedereen in zijn waarde maar vooral ook jezelf. Die mensen die denkbeeldig in jouw weg staan, begrijpen in veel gevallen toch niet zo goed waar het jou om gaat. Loop er met een smile omheen; ze zullen omkijken en je misschien zelfs volgen. Hetzelfde met uitdagingen: gaat het niet rechtsom, dan gaat het linksom. Falen kan niet, er zijn alleen maar leermomenten en je kunt je koers iedere dag bijstellen. Dat doet echter alleen een warrior, een watje geeft het op bij de kleinste windvlaag. Maar dat ben jij natuurlijk niet. Top!

  • Zelf taken verdelen.

Ik weet zeker dat je een kanjer bent in jouw vak. Anders was je niet voor jezelf begonnen, toch? Maar alles andere wat met ondernemerschap te maken heeft, daar ben je waarschijnlijk nog niet zo’n super ster in. Geeft niet. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijfsplan, administratie, belastingvragen of financieringsplannen. Vanaf nu moet je leren om die taken, waar jij nu net toevallig geen ster in bent, over te dragen aan een ander of om ze samen met een deskundige te doen. Dit is een valkuil van de meeste startende ondernemers: ze schatten deze dingen veel te laag in en verwaarlozen ze. En dat breekt ze uiteindelijk op. Wees dus eerlijk tegen jezelf, zet op een rijtje wat er allemaal nog meer bij hoort in jouw branche en kijk waar je support nodig hebt. Leer om te delegeren en soms ook een beetje om controle los te laten. Dat was mijn persoonlijke leeropdracht toen, 23 jaar geleden. Ben je hier al een kanjer in? Top!

Mooi dat je tot hier bent gekomen met lezen, gefeliciteerd. Ben je al bezig met de 10 meest voorkomende beginnersfouten? Dan maak je grote kans dat je het eerste jaar overleeft.

Maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat je hier en daar wat advies nodig hebt. Dat je er eigenlijk nog nooit over nagedacht hebt, dat een coach wel degelijk voor een tijdje belangrijk zou kunnen zijn. Net als bij een topsporter of een voetbalploeg overigens. Slechts een enkeling werkt zichzelf zonder coach naar de top.

Heb je aanvullingen? Eigen ervaringen? Vragen? Of kan ik iets voor je betekenen? Let me know, en zet het in de comments.

Jouw succes = mijn succes.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *