Mijn 7 Do’s en Don’ts Op De Zaak

Laatst zat ik met mijn belastingadviseur te lunchen. Een gezellige man die met warme humeur ingewikkelde economische  in een voor mij begrijpbare taal kan uitleggen. Wat een cadeau is die man toch! Natuurlijk hadden we het ook over de “crisis”. Is het nou een echte crisis? Is het een recessie? Of is het een economische ontwikkeling die voor vernieuwing en uitzuivering van ongezonde toestanden zorgt? En is het realistisch om op herstel van de economie te hopen of moeten we er gewoon mee om leren gaan dat niets meer zo zal zijn als vroeger? Hier kun je dagen over doorpraten merk ik.

Het deed me ook beseffen dat er eigenlijk niet één economie, maar altijd twee economieën zijn. Een daarvan is de economie aan de buitenkant, die waar iedereen het over heeft [en waar eigenlijk niemand echt iets over weet], en de andere is je eigen economie.

Welke van de twee is volgens jou belangrijker? Uiteraard is het goede antwoord jouw eigen economie. Het gaat om wat jij doet in jouw economie, in jouw bedrijf of op jouw werk dat een verschil in jouw bankrekening maakt.

Het feit dat de economie aan de buitenkant bijna stil staat betekent niet dat jij moet blijven wachten en moet blijven hopen dat de zaken weer beter worden. In plaats daarvan is NU misschien de beste tijd om actie te ondernemen en om dat wat er vandaag gebeurt in jouw voordeel te gebruiken zodat je morgen zaken kunt blijven doen. De langste reis begint met de eerste stap. En als er in de economie aan de buitenkant niets te veranderen valt, dan heb jij de ruimte om aan je eigen economie te werken.

Hier zijn zeven geheimen die gegarandeerd werken:

Geheim 1
Bouw een netwerk
Facebook en LinkedIn zijn handig, maar ze zullen nooit face-to-face ontmoetingen vervangen, met name om nieuwe business of aanbevelingen te krijgen. Veel solo-ondernemers vinden het moeilijk om erop uit te gaan en zich tussen de mensen te mengen, maar in de huidige economie is het van vitaal belang. Een kopje koffie, een meeting of lunch met een advocaat, een financieel planner of leverancier kan je voor de komende maanden tientallen nieuwe klanten brengen. Blijf je dit stukje lastig vinden? Volg dan een (online) cursus en leer pitchen, netwerk is HET geheim van deze tijd.

Geheim 2
Experimenteer

Wat is de beste tijd om iets nieuws te proberen? Als het oude niet meer werkt. Het voelt misschien veiliger in je comfortzone te blijven, maar blijven steken bij hetzelfde oude product, dezelfde dienst of marketingstrategie is eigenlijk veel risicovoller. De beste ideeën komen vaak voort uit gesprekken met klanten, leveranciers en, als je ze hebt, medewerkers. Dus, praat minder, luister meer en stem echt af op ideeën die kunnen leiden tot baanbrekende producten en diensten. Als je doet wat je altijd hebt gedaan, ga je krijgen wat je altijd hebt gekregen.

Geheim 3
Krijg een mooier aanbod

Wanneer de prijzen laag zijn, zoals nu, is het een goed moment om te onderhandelen (en zelfs opnieuw te onderhandelen) over al je langlopende contracten met je reguliere leveranciers en contractanten. Denk daarbij ook aan energie, telefoon en verzekeringen.

Geheim 4
Ontsla klanten

Ontdoe je van klanten de veel onderhoud nodig hebben en weinig marge leveren. Ze nemen energie, tijd en aandacht die je ook in meer winstgevende klanten kunt steken. Zodra je de winnaars hebt gescheiden van de verliezers, bekijk jouw ideale klanten dan, zodat je alles over ze weet. Maak vervolgens een plan hoe je meer klanten als hen zou kunnen krijgen. Maak een omschrijving van jouw ideale klant! Die zal je dan aantrekken, zo werkt het nou eenmaal.

Geheim 5
Verander je business model

In een moeilijke economie als deze, betekent stilstaan doodgaan. Dus kijk eens goed naar je bedrijf en stop met alles wat niet meer werkt. Focus op de beste strategie die jou nieuwe zaken zal brengen. Stel vervolgens duidelijke doelen en meet je de resultaten vaak. Kijk ook of je er een extra business bij kunt doen dat aansluit bij je vak en bij je uitstraling. Extra service voor jouw klanten is extra inkomsten en meer stabiliteit voor jouw bedrijf. Neem eventueel contact met mij op, wellicht heb ik iets voor je…?

Geheim 6
Doe meer van wat werkt

Wat er goed werkte in de afgelopen 6-9 maanden is de moeite waard om meer tijd, geld en middelen in te investeren de komende maanden. Vraag jezelf af:
Wat was mijn best verkopende product of dienst, en hoe kan ik mijn klanten daar meer van laten kopen?
Welke besparingen hebben mij onder de streep het meest opgeleverd?
Welke incentive of marketing kreeg de meeste aandacht van mijn klanten?

Geheim 7
Zorg dat je zichtbaar bent

In de huidige economie is het belangrijker dan ooit om te voorkomen dat je een van de vele ‘ik ook’-merken wordt. Lage prijzen en goede service zijn niet meer genoeg. Of het nu een YouTube-video, een iPhone app of een gratis seminar is, biedt je klanten iets bijzonders zodat ze je opmerken. Blijf je dit stukje lastig vinden? Volg een cursus, school jezelf en leer van anderen. Dit is cruciaal in deze tijd! Neem contact met mij op, wellicht heb ik iets voor je…?

Now: go out and tell the world!

Op jouw succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *