Ik krijg er een beetje de kriebels van. Overal kom je het tegen: De beste strategieën om je verkoop te boosten! Online verkoop ongekende groei! Groei je Sales!
“Alweer zo’n smerige verkoper” zei Ellen fluisterend toen we de winkel uit liepen. Ze had gelijk. Diepe zucht. Gelijk toen we binnen kwamen was het raak. Hij had ons in zijn vizier. Dat voel je als de blik van een roofdier in je rug. Hij scande ons om te checken, wat we wel zouden zoeken, observeerde waar we naar gingen kijken en sloop stiekem achter ons aan. Bah… toen waren we er heel snel klaar mee, weg wezen!
Zo jammer dit! We hebben allemaal dingen nodig. We willen allemaal iets opgelost hebben. We willen allemaal dingen of diensten hebben die wellicht op dat moment niet echt nodig zijn, maar wel heel fijn :-).
En daar heb je verkoop voor nodig. En verkopers. Sales noemen ze dat tegenwoordig, klinkt dat wellicht iets minder vervelend dan verkoop?
Laten we even kijken, wie zitten er eigenlijk allemaal in de branche: Sales?
Een tandarts? Groenteboer? Oppas? Kok? Homeopaat? Accountant? Cassiere? Schoonmaakster? Leerkracht? Therapeut? Hoedenmaker? Logopediste? Personal trainer? Schoorsteenveger? Bouwvakker? Coach? Moeder? Makelaar? Verpleegkundige? Dietiste?
Een bonte mix vol professionaliteit. En het antwoord is: ze zitten allemaal in sales. Iedereen. Stuk voor stuk. Punt.
En ja, niet iedereen verkoopt tastbare producten. Maar ook een tandarts verkoopt iets: zijn tijd, zijn ervaring, zijn personeel, zijn service, zijn zorg. In ruil voor geld, zo werkt het nou eenmaal, niet dan? Net als de schoorsteenveger, de bouwvakker of de homeopaat.
Als we dan allemaal in sales zitten (ja ook moeders…), en als we allemaal sales nodig hebben, wat maakt dan dat we sales smerig vinden? Wat maakt dat we op onze hoede zijn als we met “zo iemand” in aanraking komen? Dat we achterdochtig zijn? “Hij/zij wil me wat aansmeren, het duurste product zeker pffff”
Ik heb een grandioze ontdekking gemaakt. Er is maar één SALES (iets verkopen) maar er zijn verschillende types mensen die in SALES zitten. En daar begint het namelijk echt leuk te worden. Goeiericken en foutericken.
Wat goede sales mensen in principe doen is een ander helpen iets te krijgen wat hij/zij nodig heeft of wil hebben. De klant heeft namelijk een probleem een een top-verkoper is een probleem oplosser.
Wat is daarvoor nodig? Het in kaart brengen van de wensen van een klant. Wat wil hij hebben of bereiken? Wat heeft hij nodig om zich beter te voelen? Waar zoekt hij/zij advies in? Alleen aan de hand van vragen kan de sales specialist achter de wensen van de “klant” komen. Alleen van daar uit kan het beste advies gegeven worden en dat is het doel van iedere “goeierick” in SALES. En ja, dat kan ook een product/dienst van een ander zijn. Jammer dan. Maar toch – ook dat maakt een goede sales persoon uit. Want het doel is namelijk de wens van de klant, en niet zijn eigen doel.
Vanaf nu hou ik van verkopers, van de goeie dan natuurlijk. Ik omarm ze, ik heet ze welkom! Ze helpen me met het oplossen van iets wat ik niet alleen kan, ze willen win-win creëren: als jij tevreden bent, ben ik het ook. We worden er allebei beter van. Ik heb je geholpen met het oplossen van je probleem en wordt daarvoor beloond. Daar hou ik van. Dat lijkt het echte leven wel, niet dan? Ze zijn de betere mensen, want ze hebben oprecht interesse in je. Geen fake, niet de verkoop van het duurste product staat in hun agenda. Het vervullen van jouw behoefte staat erin, mooi he…
Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn, en moeders: ik ben benieuwd of jullie ook in sales zitten?
Laat je je commentaar achter? Ik ben zo benieuwd, zit in sales 😉
Op Jouw Succes…