Ik liep vandaag door ons stadje. En stadje als veel andere in Nederland, niet te groot en niet te klein. Je kunt er net nog gezellig winkelen. Maar niet lang meer, dacht ik zo bij mezelf.
“Zullen we even naar de DA, van die lekkere repen halen?”
“Oh. He?”
“Wist jij dat? Ze zijn dicht!”
“He? Zij ook?”
Het is binnen enkele weken de zoveelste winkel die zijn deuren moet gaan sluiten. Vandaag is bekend gemaakt dat ook de unieke boekenwinkel dicht moet. Daar kon je nog losse pennen en vullingen voor in je agenda halen. Het leek net alsof ze allen boeken zelf hadden gelezen, zo goed konden de dames altijd adviseren. Jammer, zo jammer. Maar wie kan er ook tegen een gigant als ..l.com blijven bestaan? 2 jaar geleden ging de grote luxe kledingzaak eraan, mensen gingen daar merkkleding passen er vervolgens op internet bestellen. Drogisterij, schoenen, boeken, dvd’s, muziek, kleding, witgoed, electronica…
Blijkbaar is het tijdperk van de ouderwetse winkel gewoon voorbij. Maar ook dus van de medewerkers? Wat doen die mensen nu allemaal? Ja er is wat sociaal netwerk, wat financieel geregel, ww… Maar toch niet voor iedereen? Stel je hoeft niet perse te werken, wat doe je dan de hele godganselijke dag? Kinderen zijn het huis uit? Niet iedereen heeft een tuin, kinderen, kippen, schapen, kleinkinderen of andere dingen die met gemak een dag kunnen vullen? Of ze hebben enorm veel energie en veel te geven, ze kunnen iets bewegen en in het leven van anderen betekenen?
Je ziet al een verschuiving plaats vinden. Er zij steeds meer mogelijkheden om vanuit huis te werken. Al dan niet voor een baas. Er zijn steeds meer mogelijkheden om via Internet inkomsten te verdienen. Met het aanbieden van diensten, een webshop, webinars, service of advies kun je tegenwoordig op een slimme manier je eigen bedrijf opzetten. Met weinig kosten en een laag risico.
Maar weet je wat nooit zal veranderen? Gesprekken van mensen en gesprekken met mensen.
Het delen van ervaringen bij een kopje koffie, samen zitten aan de keukentafel en een ander helpen om een probleem op te lossen. Het persoonlijke contact, het voelen van enthousiasme in een stem en een bepaald glinsteren in de ogen van de ander is nooit vervangbaar. Het luisteren en het adviseren zullen we nooit kunnen vervangen. Een andere manier van werken zal enorm groeien, en ook dat proces is al begonnen. The people’s business, netwerken, mond-tot-mond reclame, werken vanuit huis als partner van een stevig en stabiel wereldbedrijf. In de VS groeit deze manier van werken elk jaar met 30% en dat is niet voor niks denk ik. Mooi ook om te zien dat een ondergang altijd ook weer iets nieuws tevoorschijn brengt.
Op Jouw Succes…