Wist Je Al Dat Lage Prijzen Je Business Verwoesten?

Lees hier de 5 belangrijkste redenen waarom je nooit moet gaan stunten met je tarieven als ZZPer!

Maart 1994, ik had mijn NT2 (talencursus Nederlands voor anderstaligen) nog niet eens afgerond, maar wel al mijn praktijk opgestart. Wist ik veel? Maakte ik me ergens druk om? Vol ideeen, passie en het verlangen om heel veel te geven en in beweging te brengen bij de mensen, wilde ik iedereen het liefst voor een prikkie helpen. Mijn hoofd zat in de wolken!

Ik wilde mijn toko vol hebben, het voor iedereen mogelijk maken om bij mij in behandeling te komen, ook voor mensen die het niet breed hadden. Ik hoefde er zeker niet rijk van te worden, als ik maar kostendekkend kon draaien. Zelf iets aan over houden? Nee joh, dat hoeft nou ook weer niet. Tot mijn stomme verbazing werkte dit concept niet. Collega’s in de randstad vroegen uurtarieven die tot 4 keer hoger lagen en hanteerden wachtlijsten van 3 maanden. Ik had moeite om een week volgepland te krijgen. Wat ging er mis???

We zijn nu 24 jaar verder, en ik kom in mijn gesprekken en coaching trajecten met ondernemers/ZZPers, precies dezelfde vraagstelling tegen.

De belangrijkste redenen heb ik voor je op een rijtje gezet:

  • Aanbiedingen zoals je ze vaak in social media tegen komt (februari acties, nu in prijs verlaagd, nieuw concept) suggereren dat jij zelf je product ook aan de dure kant vind.
  • Een verlaging van de prijs komt heel “needy” over, denk maar an mijn eerste jaren toen ik perse mijn toko gevuld wilde hebben. Als mensen voor een lage prijs naar je toe komen, moet je jezelf afvragen, of ze ook blijven? Wil je eendags-vliegjes of wil je blijvende, tevreden klanten die het voortzeggen dat  ze blij zijn met je?
  • Het is een heel lastig traject om na een lage-prijs-periode weer in richting normale prijsstelling te gaan. Die klanten die voor de lage prijs kwamen, ben je in de meeste gevallen weer kwijt. Die kwamen namelijk niet voor jou ;-). Korting = killing.
  • Welk signaal zend je eigenlijk uit als je laag zit in je prijs? Neem bijvoorbeeld een boekhouder, hoe groot is mijn vertrouwen in het bedrijf dat hij mij aan meer winst gaat helpen als hij dat voor zichzelf niet doet? Of, net als in mijn persoonlijk geval, hoe professioneel werk ik als ik geen trainingen en scholingen volg (die een vermogen kosten voor een ZZPer)? KAN mijn service dan wel zo goed zijn die ik aanbied? Kan ik wel iemand aan meer helpen (omzet, gezondheid, klanten…) als ik zelf aan het stuntelen ben?
  • Last but not least, de vraag naar de prijsstelling is onlosmakelijk gekoppeld aan de volgende vraag: wat denk jij zelf hoe groot de waarde is die jij kunt toevoegen voor die ander? Deze vraag gaat altijd over jouw gevoel van eigenwaarde, jouw zelfvertrouwen. Meestal wordt het antwoord hierop gedempt door kleine duiveltjes in onze oren: loop maar niet naast je schoenen, er is altijd iemand beter dan jij, wat denk je wel niet, je moet klein beginnen, en ga zo maar door. Zijn dat overtuigingen die ons aansporen tot groei? Die ons aansporen tot ontwikkeling en tot het bewustzijn dat wij juist heel veel te bieden hebben?

Hier komt mijn gouden tip voor jou: geef nooit kortingen. Geef wel cadeautjes weg. Dat lijkt hetzelfde maar is het zeker niet. Met een cadeau zeg je: ik ben blij met je als klant, ik wil je graag iets extra geven! Ik wil graag waarde toevoegen die jou geen kosten opleveren. Zo creëer je het klantcontact dat Freddy Heineken zo mooi omschreef: “Ik verkoop geen bier, ik verkoop gezelligheid.” Zorg dat jij geen dienst verkoopt, maar een gevoel.

Het gevoel van wellicht vertrouwen? Van veiligheid? Van gezelligheid, vraagbaken, backup, team-spirit, betrokkenheid bij jouw doelstelling… wat je business ook moge zijn. Je kunt makkelijk dingen gratis geven bij jouw service, hier zijn talloze variaties denkbaar. Het kan een gratis product zijn, het kan een waardevolle tip van de maand zijn, een e-book, of wellicht ook gratis tijd die je aanbied in de vorm van een webinar/extra skype-sessie?

Een van mijn grote leraren zei altijd: “Gebrek aan geld is nooit het probleem, gebrek aan fantasie is de grote boosdoener.”

Deel jij je beste ideeën met mij, wat je zou kunnen geven aan je klant? Ze kopen tenslotte niet onze dienst, maar ons. Onze betrokkenheid, onze expertise, ons specialisme, onze passie, onze energie, onze kennis en ervaring.

Op Jouw Succes!

4 antwoorden op “Wist Je Al Dat Lage Prijzen Je Business Verwoesten?”

  1. Sinds kort ben ik MatriXcoach. In mijn omgeving is de MatriXmethode onbekend. Ben nu veel op Facebook e.d. maar krijg nog niet veel reacties. Is het wat om een maandactie te doen onder het motto ; geen resultaat? Geld terug. Ik zou er dan bij kunnen zetten dat het voor mij absoluut geen risico is omdat ik weet dat het werkt!
    Verstandig? of juist niet?

    groetjes van Sandra

    1. Hallo Sandra, leuk dat je mee denkt! Een niet-tevreden-geld-terug actie is altijd goed, omdat het vertrouwen geeft aan je klant. Je bent zo overtuigt van het resultaat dat jij zelf het risico draagt, niets mooier dan dat. Dat zou ik er niet bij zetten, want dat weet je potentiele klant al. Ik weet natuurlijk niet wat jij laat zien van jezelf op Facebook, wat geef jij aan waardevolle content VOORDAT iemand met je in zee gaat? Waardoor helder wordt dat jij de go-to-persoon bent? Waardoor hij zeker weet dat hij/zij in goede handen is bij jou?
      Ik hoop dat je hier wat aan hebt,
      Op Jouw Succes!!
      Warme groet,
      Sabine

    1. Goede morgen Christiaan, dank voor je bericht. Het klopt ja, voor heel veel mensen is dit een super gevoelig punt. En ja natuurlijk worstelen studenten met de vraag, omdat zij heel vaak vooral vanuit zichzelf denken: ik ben nog niet zo ervaren, ik moet nog oefenen, ik ben nog aan het opstarten. Zij hebben de neiging om zichzelf veel kleiner te maken dan ze zijn, en dat komt voort uit eerdere periodes in ons leven. We gaan ervan uit wat er allemaal nog NIET in zit, in plaats van wat wij allemaal al WEL te bieden hebben. En daar gaat het in de meeste gevallen mis en is een diep proces van omdenken en zelfwaardering welkom 🙂 Op Jouw Succes, Christiaan

Laat een reactie achter op Sandra Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *